Sunday, March 31, 2013

apple vs china


중국의 애플때리기에 대해 다양한 가설과 음모론이 나오고 있다.
그런데 이코노미스트의 기사는 향후 중국 시장이 외국 기업들에게 접근하기 매우 어려운 시장이 될 가능성을 시사한다. 그러면 삼성전자, 현대차를 포함하는 한국 기업들도 예외가 아닐 수 있다.

"There is another, even more troubling, theory that could explain the bizarre and unexpected attack on Apple this month. Taken together with other recent tirades against foreign firms like Volkswagen, this could mark a radically different approach to foreign companies being tested by China’s new leadership. Such sabre-rattling could be seen, on this view, as the natural complement to the belligerence seen over the Senkakus and in other military matters."



Why is China's state-run media targeting Apple? Five theories
http://tech.fortune.cnn.com/2013/03/28/apple-china-negative-press/

Apple is behaving badly. 애플이 나빠서
Apple hasn't courted the right officials. 접대를 못해서
China is trying to bolster its domestic smartphone makers. 스마트폰업체를 위해
China is trying to strengthen the hand of its state-owned mobile phone operators. 통신업체를 위해
China is retaliating for Congress' treatment of Huawei and ZTE. 복수를 위해



Unparalleled arrogance, undisclosed agenda
http://www.economist.com/blogs/analects/2013/03/apple-china

경쟁기업의 공격.
CCTV의 광고료.
중국관료의 허영심, 오만.
매맞는 소년 (미국정부 대신).
중국 폰 시장에서 외국기업 몰아내기.
교체된 지도부의 적대성, 호전성 (군사외교문제와 관련해서 드러난).


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추가
20130402


애플 쿡 CEO "반성합니다"...中에 굴욕의 '사과'